pátek 23. září 2011

Prokrastinace

Prokrastinace znamená odkládání úkolů na později.
Příčiny odkládání mohou být různé:
Perfekcionismus – stále se necítím dost dobře připraven na nějakou činnost.
Strach, úzkost nebo jiné nepříjemné emoce vyvolané úkolem.
Nevím, jak na to, tak to raději odsunu.

A jak se zbavit prokrastinace? Zkuste některý z těchto způsobů:
Uvědomit si, co mi brání, co mě brzdí, jaké nepříjemné pocity ve mě odkládaná činnosti vyvolává. Uvědomit si je a pokud to jde, nahradit je aspoň částečně pocity příjemnějšími.
Vytvořit si jednoduché návyky. Někdy může stačit dělat neoblíbenou činnost deset minut denně a věci se pohnou dopředu.
Rozdělit velký a náročný úkol na kousky. Místo obav např. z maturity přemýšlet nad tím, jaký jednoduchý úkol bych mohl/a právě teď udělat. Sehnat seznam maturitních otázek? Naučit se otázku číslo 1? Domluvit se s kamarádem, aby mi vysvětlil ten a ten problém? Sehnat si tu a tu knihu? Poradit se s učitelem ohledně toho, čemu jsem nerozuměl/a? Udělat si rozvrh toho, co musím zvládnout a za jak dlouho?
I ten největší a nejambicióznější plán se skládá z jednotlivých kroků. Je to jako na schodišti. I to nejdelší schodiště začíná prvním krokem, pak pokračuje druhým atd. Když chci vystoupat až nahoru, nemůžu žádný vynechat.

Žádné komentáře:

Okomentovat