středa 21. září 2011

Kontexty – co jsou a jak nám můžou pomoci

Kontexty jsou okolnosti nebo souvislosti. Svoje chování přirozeně přizpůsobujeme tomu, v jakém prostředí se právě nacházíme.
V time managementu pojem kontext používá např. GTD Davida Allena. Jde o to, že úkoly ke svému splnění potřebují určité podmínky. Např. k vyřizování emailů potřebujeme počítač s internetem, k vytištění zprávy tiskárnu a k nákupu žárovek potřebujeme být v obchodě. Když si doma vzpomenu, že potřebuju koupit žárovky, není mi to moc platné, potřebuju si na to vzpomenout v obchodě. Proto se k úkolům přiřazují kontexty např. @pochůzky, @telefon, @šéf, @počítač. Když jsem např. na schůzce se šéfem, vyberu ze svého seznamu úkolů ty, které mají přiřazeno @šéf a nemusím přemýšlet, co jsem mu to vlastně chtěl/a, mám to před sebou v seznamu.
Použití zavináče je zvláštní, ale docela účelné, upozorní to na sebe i v textu a napomáhá to přehlednosti. Znak zavináče se také při abecedním řazení v počítači dosrávají na první místo před číslice a písmena. Využívám toho, když mám ve složce v počítači více souborů a potřebuju nějak zvýraznit těch několik málo, na kterých právě pracuju.
Kontexty mohou být podle místa, kde se nacházím - @pochůzky, @nákupy, @knihovna, @doma, @zahrada.
Nebo podle dostupných pomůcek - @počítač, @tiskárna, @email.
A nebo podle osob, se kterými často jednám - @šéf, @Franta.
Někdo taky používá kontexty podle druhů činnosti - @psát, @promyslet.
Systém kontextů v time managementu je účelný, pokud se nezvrhne ve složitý nepřehledný systém. Čím méně kontextů, tím lépe. 

Žádné komentáře:

Okomentovat