sobota 26. listopadu 2011

Facebook a peníze

Všude jsou lidé, kteří chtějí nebo potřebují peníze, proč by to na facebooku mělo být jinak? Každý, kdo se snaží něco prodávat, ať už službu nebo zboží, zavětří příležitost, když je někde hodně lidí pohromadě. A na facebooku jich je zatraceně hodně. Takž šup za nimi, ať na nich vyděláme, že?
Háček je v tom, že to takhle snadno nefunguje. Lidí je na facebooku hodně, ale nepřišli tam nakupovat. Přišli se bavit, komunikovat s přáteli, užívat si a to poslední, o co stojí, je jakýkoliv nátlak nebo manipulace. Když je budete otravovat, prostě si vás zablokují a máte po žížalkách.
Jedna možnost všeobecně akceptovaná je reklama po pravé straně. Facebook o uživatelích má spoustu dat – o jejich zájmech, o čem píší, ve kterých skupinách jsou, takže by jim logicky na základě těchto informací měl nabízet reklamu tak, aby pro ně byla zajímavá. Např. když se zajímám o módu, jsem ve skupinách, které se baví o módě, reklama na butik mi nejspíš nepřijde otravná, ale možná na ni i kliknu. Naopak klukovi, který je fanda do motorek a z jeho profilu je to vidět, nejspíš nedostane reklamu na šaty, ale spíš třeba na super projížďku ve Ferrari. Zní to hezky a zhruba to tak i funguje. Uživatelé si často ani neuvědomují, že jim facebook vlastně skenuje účet, aby jim mohl nabízet tu správnou reklamu.
Po zadavatele reklamy je dost jednoduché vyzkoušet, jestli se to vyplatí. Reklama na facebooku je placená, ale dá se začít s malými částkami v řádu stokorun. K dispozici budete mít i statistiky, takže snadno zjistíte, jestli a jak se vám reklama vyplácí nebo ne. Samozřejmě můžete experimentovat s různými typy reklamy a porovnávat, co funguje a co ne. Hotové recepty – pokud vůbec existují – vám nikdo nedá.
Další možnost, která funguje, je vytvořit stránku nebo skupinu a okolo ní nashromáždit skupinu fanoušků. Klíč je v tom, že jim musíte něco nabídnout. Lidé se sice přidávají do naprosto nesmyslných skupin, ale pokud se tam nic neděje, tak tam nechodí a zapomenou. Takže poskytovat něco užitečného. Třeba informace. Zkuste si představit, že máte obchod s knihami. Pak můžete nabízet informace o autorech, zvát na autogramiády, uspořádat soutěž nebo nabídnout speciální slevu pro fanoušky na facebooku.
Vždycky musíte myslet na to, že všechno na facebooku je dobrovolné a lidi musíte lákat, nikoliv nutit.

Žádné komentáře:

Okomentovat