středa 23. listopadu 2011

Co je PR článek?

PR článek je text, který popisuje nějakou službu, firmu nebo výrobek a jeho
účelem je podpořit prodej něčeho nebo zviditelnit nějakou společnost (třeba i politickou stranu nebo nadaci).  PR v názvu znamená public relations, tedy vztahy s veřejností. To je mnohem širší oblast nebo jen reklamní články, i když texty zaměřené na rychlý prodej  jsou dnes na internetu velmi časté. PR články se vyskytují  v tištěných médiích - noviny, časopisy, ale pravý boom zažívají na internetu. Existují dokonce i specializované weby, které takové články zveřejňují. Samozřejmě také musí existovat lidé, kteří ty články píší. Jsou to takoví psací nádeníci, nepíší o tom, co milují, píší na zakázku. Je to profese, jako každá jiná.

Pokud vás psaní baví, můžete to zkusit taky. Jak na to? Nejdřív se podívejte, jak takové PR články vypadají. Zadejte do svého oblíbeného vyhledávače (asi seznam nebo google) slovo PR clanky. Vyběhne vám spousta výsledků, mezi nimi bude většina webů, které takové reklamní články zveřejňují.

Pak si vyberte nějaký produkt, službu nebo web a zkuste podobný článek napsat. Nebojte se být jednoznační a vyzývat k akci (tedy k nákupu). Důležitý je titulek. Měl by být výstižný, několikaslovný, aby lákal ke kliknutí. Zkuste třeba titulek ve formě otázky např. *Vy také nemůžete v noci spát*? Následovat může text o bylinkovém čaji nebo skvělých matracích. Oblíbené bývají rady a tipy, jak vyřešit nějaký problém. Například článek s názvem: 7 tipů pro snížení nadváhy. Tím jsem se dostala k dalšímu nápadu: číslované seznamy. Jsou oblíbené, protože od nich lidé hledají jednoduchá řešení svých problémů. Myslím si, že vleklé problémy nemívají jednoduchá řešení, přesto na podobné titulky taky ráda klikám.
Napište několik variant stejného článku. Obměňujte formulace, zkuste produkt nebo firmu popsat různými způsoby.

Když budete mít pocit, že už víte, jak na to, zkuste svoje služby nabídnout. Ze začátku klidně i zadarmo. Nebo zkuste tímto způsobem propagovat webovou stránku. Nejlépe takovou, která má dobrý nástroj na sledování návštěvnosti, třeba google analytics. V něm totiž snadno zjistíte, kolik lidí přivedl váš článek a jestli se to s časem zlepšuje. Kromě praxe získáte i cennou zpětnou vazbu.
S praxí pak přijde i odvaha říci si za svou práci o peníze.

Pár odkazů na toto téma:
http://www.copyblog.cz/copywriting/pr-clanek-dat-nazrat-googlovi-a-vyhnat-ego-do-astralu.html
http://plavacek.posterous.com/jak-psat-pr-clanky-a-nebyt-pritom-za-blbce
http://press.redakce.org/sluzby/jak-napsat-pr
http://prohledame.cz/pridej-pr-clanek/
http://blog.seo-expert.cz/jak-snadno-napsat-pr-clanek
http://marcelkupka.posterous.com/jak-snadno-napsat-piar-clanek
http://blog.seo-expert.cz/kategorie/copywriting
http://www.topclanky.4fan.cz/pr-clanky/

Žádné komentáře:

Okomentovat