neděle 4. března 2012

Co je affil

Co to je?

Affilliate (zkráceně affil) nebo provizní prodej je takový způsob prodeje, kdy prodejce dostává odměnu v závislosti na tom, kolik prodá zboží. V normálním světě to znamená hlavně oslovovat lidi, ale se vznikem a rozvojem internetu vznikla i možnost oslovovat velké množství lidí přes webové stránky nebo emaily. Což je zajímavá možnost výdělku pro webmastery a majitele webových stránek.

Jak to funguje?

Odkazy, přes které prodáváte, můžete umístit na svoje webové stránky, na cizí webové stránky (komentáře na blozích, diskuzní fóra, není to příliš oblíbené, ale někde to umožňují) nebo poslat emailem (pozor na spam, za ten můžete dostat pokutu už i u nás).

Nejjednodušší je to na webových stránkách. Má to jen jeden malý háček: ty stránky musí mít slušnou návštěvnost, jinak nic nevyděláte. Vytvořit stránky a získat pro ně hodně návštěvníků není tak jednoduché, rozhodně se to nedá považovat za snadný výdělek pro každého. Doporučila bych to jen tomu, kdo to dělá rád, kdo to dělat chce. Pro mě je třeba psaní tohoto blogu oblíbenou činností, dělám to ráda a mám z toho dobrý pocit. Trochu horší je to (v době psaní tohoto článku) s návštěvností, ale i to se lepší. Takže pro mě je provizní prodej přes odkaz na blogu rozhodně způsob, který chci zkusit.

Jak moc je to výnosné? Nedá se to tak jednoduše říci, protože tam vstupuje spousta různých faktorů. Potřebujete najít takové produkty, které budou korespondovat s tím, jaká je cílová skupina vašich stránek. Prodávat fotbalové míče na webu, kam chodí hlavně ženy, asi nebude efektivní, ale s paffémy byste mohli být úspěšní. Další faktory se týkají třeba umístění reklamy, jestli je dobře vidět, jestli láká ke kliknutí. To je potřeba si vyzkoušet, u různých stránek to může být jiné.

Odkazy v komentářích na blozích nebo v diskuzích – sice to je možné, ale ve větším množství je to docela obtížné a můžete i riskovat, že vás z nějaké diskuze vyhodí. Někde dovolují vložit odkaz jakopatičku každého vašeho příspěvku, ale ten je pak jen tak účinný, jak moc aktivní jste v dané diskuzi. Když budete rozumně a konstruktivně diskutovat třeba na fóru pro studenty a v patičce budete mít odkaz na obchod s učebnicemi, tak to může fungovat. Když budete psát blbosti jen proto, abyste byli vidět, tak přes vás nikdo nic nekoupí.

Poslat emailem. Efektivnost emailu je velká, echnicky se dá poslat tisíce emailů během krátké doby a kromě času skoro nebo úplně zadarmo. Háček je v tom, že potřebujete ten seznam emailových adres.

Přátelům můžete posílat emaily, nejspíš jim to vadit nebude, ale mezi nimi svoje zákazníky nehledejte. Přátelé jsou příliš cenní, cennější než peníze. Lepší je prodávat cizím lidem, ale ty zase nemůžete jen tak obesílat emaily. Dokonce ani tehdy, když ten email mají umístěný na svých webových stránkách. K tomu, abyste někomu mohli posílat reklamní emaily, potřebujete jeho výslovný souhlas.

Vytvořit rozsáhlý seznam emailových adres je obtížné. Můžete se setkat s nabídkou prodeje seznamu adres, což je ale dost krátkozraké. Kvalita takových seznamů bývá všelijaká, můžou tam být mrtvé schránky, kam nikdo nechodí, v horším vás budou považovat za spammera.

Úspěšný seznam je takový, kdy vytvoříte s odběrateli vztah. Například jim budete pravidelně (s jejich souhlasem!) posílat nějaké užitečné zprávy. Řekněme každodení recept až do schránky. Když pak do takového emailu umístíte odkaz na obchod s luxusními kuchyňskými potřebami, nebude v tom problém.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat